MindBreakers

Rapport
kjerneverdier
Hei, vi er et lag fra Seljestad ungdomsskole i Harstad kommune.
Vi går i 8. trinn, og vi har valgfag i teknologi i praksis.
Vi bryr oss om hverandre. Vi er en super gigantisk super kul vennegjeng.
Vi heter MindBreakers og vi er de kuleste folkene. Vi består av Føyn, Joel, Basil, Lukas, Sindre, Vegard, Julian, Oda, Elisabeth, Vetle, Johannes, Harpreet, benjamin, Jakob og Linus.
Vi har et lagmedlem som er blind, det er Julian. Programmerer og hjelper oss med mye. Han er smart.
Vi har had det gøy underveis, men det har vært noen nedturer som denne rapporten.
Prosjekt
Problemstilling:
Vi hadde idemyldring og kom opp med ca. 20 problemstillinger, så tok vi vekk, la til og endret idene til vi kom fram til 10 ideer og etter en avstemning kom vi fram til å tilpasse torget for de blinde og svaksynte, grunnen til at vi valgte å forbedre torget for de blinde var på grunn av at vi har en blind på laget og følte at det var passende. Problemstillingen vår er: hvordan kan det nye torget i Harstad sentrum være bedre tilpasset for blinde og svaksynte?
Resultat:
Resultatene av undersøkelser er at Harstad kommune ikke har tilpasset Harstad sentrum godt nok for de blinde og svaksynte.
Designprosess:
Vi har besøkt torget får å få ideer til noe som kunne fungert for de blinde/svaksynte, vi testet ut hvordan det var å være blind ved å gå med bind for øynene på torget.
Ideen vi har jobbet mest på er en lede-linje som leder til en infoplate utfor butikker.
Infoplatene er laget av aluminium, og den har varmekabler for å unngå at snø og is legger seg på platen.
Infoplaten inneholder info om en butikk
For eksempel: navnet til butikken, hva butikken selger og når den åpner og stenger.
Endelig løsning:
Løsningen vi vil presenter er skinner som går bortover en vei i byen som blinde og svaksynte kan lede blindestokken sin bortover og en app på telefonen som forteller dem når de skal skiftet skinne/vei. vi har også tenkt på stolper eller skilt med blindeskrift og høyttalere.
Begrensninger:
Begrensningen av løsningen er at appen kan bli vanskelig å lage, og at det kan koste veldig mye å bygge skinnene i byen. Det er også dyrt å lage skilt og installere høyttalere.
Kilder:
Kilden vår er Harstad kommunes nettside.
Teknologi
Starten:
Da vi startet med teknologi i praksis, måtte vi komme oss i gang med programmering, markedsføring og så måtte vi få forklaring og guide i LEGO League og bygge roboten.
Roboten: Vi startet med å bygge en standard robot, når den var ferdig begynte vi å øve oss på å programmere, når vi var ferdig med å øve oss begynte vi å prøve oss på oppgaver og modifisere roboten. Roboten har ultralydsensor, fargesensor og trykksensor (ikke i bruk ennå).
Strategi: Strategien var å lære hvordan sensorene fungerer, for å kunne bruke det i konkurransen. Også prøv å ikke tape.
Verktøy: Verktøyet vårt i denne sesongen var hodene våre, vi måtte knekke hodene våre sammen for å lage en robot som kan gjøre noen oppgaver.
Programmering: Programmeringen vår denne sesongen var vanskelig fordi vi er nybegynnere i FLL, men vi kom oss framover og klarte noen oppgaver før selve konkurransen.
Konklusjon og resultater: Konklusjonen er at vi er fornøyd med arbeidet vårt og at vi kommer sikkert til å gjøre det bedre neste sesong. Resultatene var at vi klarte 3 oppgaver, oppdrag 1, oppdrag 6 og oppdrag 7.s

Bildeblogg

18.10.2019

Logoen til MindBreakers